הלב הטוב של הפרקליט (30)  |  

על ספרו של הפרקליט הבכיר המוערך דן שינמן וגם על טוב ליבו בהתערבותו במשפטו של ד"ר ולדימיר יקירביץ' שהואשם בהריגה.

בחג השבועות סיימתי לקרוא את הספר "ניתוח לב פתוח" שהינו ספר הביכורים של עורך הדין דן שינמן, פרקליט בכיר פליליסט מוערך שניהל במרוצת השנים הגנה משפטית על שורה ארוכה של נאשמים בעלי-שם בתחום הכלכלי, העסקי והרפואי.
הציר המרכז של הספר הכתוב כרומן מתח הוא משפט פלילי שבו מואשם מנהל מחלקת ניתוחי לב בשם פרופ' אסף זוסמן, בכך שקיבל החלטה קריטית שלא להנשים מחדש מנותחת לב קשישה. הרקע לקבלת ההחלטה היה המסקנה כי הינה מקרה מובהק של futility - שמשמעותה חולה הנוטה למות ללא כל סיכוי לשיפור במצבה, תופעה שכיחה למדי בבתי החולים.
מי שהתנגד לצעד זה היה רופא בכיר במחלקה שהפסיד לרופא הנאשם בתחרות הפנימית על תפקיד מנהל המחלקה, ומאז יחסיהם היו טעונים. כתוצאה ממעשהו של מנהל המחלקה נפטרה האישה כעבור זמן קצר למגינת ליבם של בני משפחתה, שהתבשמו יומיים קודם לכן מהשיפור הזמני שחל במצבה אחרי תקופה ממושכת שבה הייתה במצב סופני חסר-תקווה.
כאשר התגלו לבני המשפחה העובדות לאשורן הגישו תלונה למשטרה, נפתחה חקירה שבמהלכה נאלץ הרופא להשעות את עצמו אחרי שהוגש נגדו כתב אישום פלילי חמור. שמו של פרופ' זוסמן הוכפש בכלי התקשורת והקריירה המבטיחה שלו עמדה בפני התרסקות בלתי נמנעת.
הופתעתי לטובה מהתיאור המקצועי הקולח של ההתמודדות בין עולם הרפואה המתקדם שמצליח להאריך חיים לפרק זמן מסוים, לבין העולם המשפטי המקובע ומתמודד עם ראיות שלא תמיד משקפות את המציאות בשטח.
המאבקים הפנימיים בבית החולים המלווים ביצרים, ברגשות, בנקמנות ובחיסול חשבונות, מוסיפים אותנטיות לספר שנקרא בנשימה עצורה, מאחר שכל אחד מאתנו יכול לעמוד בפני מצב דומה עם אחד מבני משפחתו.

סיפורו של ד"ר יקירביץ'
למען הגילוי הנאות, אספר כי עורך הדין שינמן היה במשך שנים שכני ביישוב רמת אפעל, ושררו בינינו קשרי ידידות על בסיס של שכנות טובה.
צניעותו האמיתית ויושרו האישי הבלתי מתפשר של שינמן, שהינם ללא ספק מצרך נדיר וחריג בקרב עורכי הדין מהליגה העליונה, התאימו לי מאוד. טוב ליבו במגעיו עם הבריות הפך להיות בהדרגה הסמל המסחרי שלו.
הקשרים שלנו נותבו במקביל גם לתחום המקצועי. שיתפנו פעולה בחשיפת מעשי שחיתות בתחומים שונים שלא היו קשורים כלל לעבודתו המקצועית. דרכנו המשותפת החלה להתפצל ככל ששינמן העמיק את היקף ההגנה המשפטית שהעמיד לעבריינים הבולטים של הצווארון הלבן ולייעוץ מקצועי שהעניק לחשודים מסוגו של נוני מוזס, המו"ל של ידיעות אחרונות, גוגים וששים.
בזכות הידע הרחב של עורך הדין שינמן בתחום המשפטי הפלילי הועלה שמו כמועמד ראוי לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אך נראה שיש לו קשרים יותר מאשר מרפקים.
נדמה לי בצניעות, שיש לי מעורבות מסוימת ביצירת התשתית לכתיבת הספר "ניתוח לב פתוח". בשעתו עקבתי מקרוב אחר הסתבכותו של מנהל מחלקת ניתוח לב באיכילוב לשעבר, ד"ר ולדימיר יקירביץ', מנתח בעל-שם שעלה מחבר העמים וטיפס במהירות לצמרת הרפואית.
יקירביץ' הועמד לדין באשמת הריגה, סחיטה באיומים, קבלת שוחד ועוד. מעשיו של יקירביץ' היו מחפירים, אבל למען האמת העובדתית, חובה להבהיר שהוא לא היה היחיד שביצע עבירות פליליות חמורות בקרב חברי הקהילה האליטיסטית הסגורה של מנתחי הלב הבכירים.
פרקליטו המנוח, עורך הדין שאול אלוני, העביר אלי מסמך מאלף שנכתב בשעתו על-ידי דורית ביניש, בתקופה שבה כיהנה כפרקליטת המדינה, ובו הנחיה מפורשת למשטרה לחקור שני רופאים בכירים נוספים.
המדובר היה בפרופ' דני גור, אז מנהל המחלקה בשיבא ופרופ' ברנרדו וידנה, מנהל המחלקה בבית החולים בילינסון. המשטרה לא הזדרזה משום-מה לחקור את שני המנתחים הבכירים וביניש לא לחצה. הם יצאו יבשים עם עוול בכפם.
ד"ר יקירביץ' נידון לשבע שנות מאסר ולקנס כספי גבוה, ובהמשך נשלל ממנו הרישיון הרפואי שלו לצמיתות. בשיחות שהיו לי עם יקירביץ' לפני כליאתו, הוא הביע תדהמה על גזר הדין החמור שנפסק לו וקבל על העוולה שנגרמה לו לטענתו בהשוואה לרופאים אחרים ברמתו.
יקירביץ' חיפש פרקליט אחר על-מנת שייצג אותו בערר שביקש להגיש לבית המשפט העליון, בתקווה שישנה לפחות חלק מרוע הגזירה. הצעתי לו לפנות אל עורך הדין שינמן והוא נהג כך, אבל כעבור זמן קצר הודיע לי שהוא נתקל בסירוב מצד שינמן, שנומק בעומס הרב שהיה מוטל באותה עת על משרדו. הייתה לכך סיבה נוספת: שינמן לא אהב לטפל במשפטים שבהם פישלו עורכי דין אחרים בערכאות משפטיות נמוכות יותר.
הבטחתי ליקירביץ' להביא לשינוי החלטתו של הפרקליט וקיימתי שיחה ממושכת עם שינמן בביתו, שבסיומה הוא התרצה. כדרכו, השקיע שינמן היסודי שעות רבות ללימוד נבכי הרפואה בכלל וההתנהלות הקיימת במחלקות לניתוח לב בבתי החולים בפרט, בניסיון לחלץ את יקירביץ'.
בינתיים נדחתה בקשתו של יקירביץ' לדחות את תחילת ריצוי עונשו עד לבירור הערר. זמן קצר לאחר מכן אירעה טרגדיה משפחתית. בנו של יקירביץ' שלח יד בנפשו והותיר אחריו שלושה ילדים קטנים. יקירביץ' ניסה לשמור על קור רוח למרות שליבו נשבר בקרבו. בעת ביקור תנחומים שערכתי בכלא מעשיהו, הוא הביע אופטימיות לגבי הדיון בבית המשפט העליון.
ואומנם, בעת הדיון הממושך בערר, הפגינו עורך הדין שינמן ושותפתו במשרד, עורכת הדין אילת נגב, ידע רב בהליך ניתוחי הלב. תוצאות הערר היו מחיקת חלק מסעיפי כתב האישום והפחתת עונש המאסר. יקירביץ' קיבל את ההחלטה בלי להניד עפעף. ניכר היה שציפה להשמטת סעיף ההריגה והתאכזב.

בעל הלב הטוב
עד היום אני לא יודע אם דמותו של יקירביץ' עמדה לנגד עיניו של שינמן בעת כתיבת הספר. יש יותר מדי הבדלים בין פרופ' אסף זוסמן גיבור ספרו של שינמן, לבין ד"ר יקירביץ' לקוחו של הפרקליט.
גם סיומו של המשפט בספר שונה מן הקצה מסיום משפטו של יקירביץ'. אבל בכל זאת מצאתי מכנה משותף בין שני מנתחי הלב - הם היו קרבנות לחתירה פנימית נגדם שנעשתה על-ידי רופאים אחרים וחברים מהצוות הרפואי שטרחו גם להעיד נגדם במשפטיהם הפליליים.
באירוע רב-משתתפים של השקת הספר "ניתוח לב פתוח" שנערך לפני זמן קצר בבית ציוני אמריקה, נכחו פרקליטים בכירים וידוענים רבים. באחת מפינות אולם קבלת הפנים פגשתי את ד"ר יקירביץ' בחברתה של רעייתו המסורה נלה.
"האם אתה גיבור הספר?", שאלתי אותו. "אני לא יודע", השיב יקירביץ', "אבל אני יודע שלשינמן יש לב טוב".
לא ידעתי באותה השעה אם הוא התכוון ללב טוב מבחינה רפואית, או ללב טוב מבחינה חברתית.


      
 

הוספת תגובה חדשה
שם

עד 250 תווים
תגובה
קוד
תגובות
  • משה קלדרון
    06/08/2019 18:57:52
    ד"ר יקירביץ' הוא קרדיולוג מעולה שהציל הרבה חולי לב. שלילת הרשיון שלו פוגע גם בו אך בעיקר בציבור שמפסיד מנתח לב מוכשר.
  • עורך דין
    22/05/2010 08:57:14
    דני דווקא מפרגן לעמיתים במקצוע
  • שומר חוק
    21/05/2010 17:52:59
    היכן התקשורת המגוייסת שצלבה את יקירביץ וחיפתה על גיור ווחברו לדבר עבירה וידנה
  • יודע דבר
    21/05/2010 16:15:15
    ד\,ר יקירביץ קיבל עונש כבד רק משום שהוא עולה חדש מרוסיה ואינו בעל קשרים עם הצמרת המשפטית
  • שכן מרמת אפעל
    21/05/2010 07:48:41
    דני שינמן הוא לא רק אדם חיובי אלא דשכן טוב שמעולם לא היה מעורב בריב או מדון הלואי שירבו כמותו
  • יענקלה
    21/05/2010 05:50:56
    תודה על הפירגון
  • דודי
    20/05/2010 19:50:56
    חשוב שעו"ד שינמן הוא בן אדם.לא כמה הוא גובה.
  • אור
    20/05/2010 19:49:56
    סיפור מרגש מאוד.
  • שואל
    20/05/2010 19:32:46
    מעניין אם עורך הדין שינמן יצליח לחלץ את לקוחו עורך הין וינרוט מהצרה הגדולה שבה הוא תקוע
  • דיתה
    20/05/2010 19:31:04
    צריך היה לציין ששכר הטרחה שעורך הדין שינמן גובה מלחקוחתיו הינו סביר בעיקר נוכחל ההשקעה הרבה ו
  • ירוחם
    20/05/2010 19:04:37
    דן שינמן הוא מצליחן בענף המשפטי הפלילי אבל מעוןלם לא גב ליבו
  • אלי
    20/05/2010 14:49:53
    דני הוא לא רקפרקליט אלא אדם
    עיצוב: סטודיו נעמה