ברוך שפטרנו (144)  |  

תפארתו של יעקב נאמן לא תהיה על תקופת כהונתו השנייה כשר המשפטים, שבה התגלה כאדם שנוי במחלוקת, המגן והמושיע של כמה אישי צמרת שסרחו  כשליו במשרד המשפטים הם כאין וכאפס בהתחשב בעובדה שרשות המיסים קיבלה בעבר מידע מחשיד, על-פיו חשוד נאמן בהעלמת הכנסות ממשרד הפרקליטים שלו
                                                        
                                                            ▪  ▪  ▪
בתום קדנציה בעייתית בתחום אכיפת שלטון החוק פרש מתפקידו שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן וחזר לחדרו המפואר במשרד הפרקליטים המשגשג הרצוג-פוקס-נאמן, שיצא ללא ספק נשכר מכך שאחד השותפים המרכזיים הוא הממונה על אכיפת החוק במדינה.

משרד פרקליטים זה משום-מה גרם למידה של יחס מיוחד מבית המשפט העליון. דבר זה ניתן היה להסיק מדיון בעתירת עובדי כפר הנוער בפרדס חנה למנוע את הפיכת הכפר לפרויקט נדל"ן, שאמור היה להתקיים בבוקר יום ה-3 באפריל 2013 בבית המשפט העליון, ונדחה ברגע האחרון. המשיבים ביקשו לדחות את הדיון בגלל פטירתו של השופט בדימוס ורדי זיילר, שבנו, עו"ד דוד זיילר, הוא אחד הפרקליטים המועסק במשרד זה ונמנה עם צוות הפרקליטים. למרות שאין זה מקובל לדחות משפטים שנקבעו זמן רב מראש. הפעם נהגו השופטים אחרת. וכך נוצר מצב שזו הפעם השנייה שהדיון בערעור, שהוגש כבר לפני שנתיים, נדחה.

אין ספק שתפארתו של נאמן לא תהיה על תקופת כהונתו השנייה כשר המשפטים, שבה התגלה כאדם שנוי במחלוקת, המגן והמושיע של כמה אישי צמרת שסרחו ובראשם ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט.

נאמן כשל בניסיונו למחוק טראומה אישית שהייתה לו בתקופת כהונתו הראשונה כשר משפטים בממשלתו הראשונה של בנימין נתניהו במחצית השנייה של שנות ה-90', כאשר נאלץ לפרוש אחרי שהוגש נגדו כתב אישום כחשוד בביצוע עבירות פליליות. אחרי שפרופ' נאמן זוכה בדין, טען שהוא היה, כביכול, קרבן לרדיפה אישית של הפרקליטות. בשלב מסוים התעורר חשד שפרופ' נאמן מצא דרכים להיפרע מ"רודפיו" בפרקליטות, אך הוא העדיף לטהר את שמו באמצעות כהונה חוזרת בתפקיד זה. למרבה צערו וצערנו, הוא החטיא, כאמור, את המטרה.

נחשד בהעלמת הכנסות 
כשליו של פרופ' נאמן במשרד המשפטים הם כאין וכאפס בהתחשב בעובדה שרשות המיסים קיבלה בשעתו מידע מחשיד, שעל-פיו חשוד נאמן בהעלמת הכנסות ממשרד הפרקליטים שלו שהתמחה בייעוץ בענייני מיסוי ומקלטי מס. במקרה זה הסנדלר לא הלך כנראה יחף, אלא נעל לכאורה נעליים יקרות.

רשות המיסים פנתה כמקובל ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה שיעניק לה היתר לחקור את שר המשפטים, אבל וינשטיין לא הגיב. לאמיתו של דבר היה צריך היועץ המשפטי לממשלה להבהיר לרשות המיסים, כי הוא מנוע מלטפל בעניינו של נאמן, האיש שמינה אותו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. אבל וינשטיין החריש. לא הייתה זו הפעם היחידה שבה ניגוד האינטרסים בצמרת משרד המשפטים זעק לשמיים.

תנועת אומ"ץ אינה מתכוונת להניח לפרשה זו. במכתב שנשלח השבוע אל היועץ המשפטי לממשלה, נאמר, בין השאר:
"תנועת אומ"ץ פנתה בשעתו לרשות המיסים בעניין חשד להעלמת מס ע"י שר המשפטים לשעבר פרופ' יעקב נאמן בתקופה שבה כיהן כפרקליט פרטי.

בתגובה לכך נמסר לנו בשעתו באורח בלתי רשמי כי הנושא הועבר לבדיקתך ועובדה זו גם פורסמה בכלי התקשורת.

ככל הידוע, עד כה לא נתת כל הנחיה בנדון אולי משום שפרופ' יעקב נאמן כיהן כשר המשפטים שהיה באופן פורמאלי ממונה עליך. עתה אחרי שפרופ' נאמן פרש מתפקידו כשר המשפטים וחזר להיות פרקליט פרטי, אנו פונים אליך בבקשה להורות על חקירת החשדות נגד השר לשעבר פרופ' נאמן".
בשלב זה לא ברור כיצד ינהג היועץ המשפטי בשר המשפטים לשעבר. הגשת עתירה לבג"ץ היא אופציה מוחשית.

סר ולא שר 
מבחינתה של אומ"ץ לא היה צורך להמתין עד תום הקדנציה של הממשלה הקודמת כדי להגיע למסקנה שפרופ' נאמן היה בעצם סר המשפטים. דמותו של פרופ' נאמן נסדקה בעינינו כבר בראשית תקופת כהונתו. הסיבה לכך פרוזאית למדי: מיד אחרי מינויו של פרופ' נאמן כשר המשפטים פנתה אליו אומ"ץ בדרישה שלא יטפל בתקופת כהונתו בעניינים שקשורים בלקוחותיו לשעבר בנימין נתניהו, אהוד אולמרט ואביגדור ליברמן.
מנהל לשכתו של שר ה
משפטים החדש הבטיח בשמו של נאמן, כי לא יעסוק ולא יתייחס לחקירות ולעניינים משפטיים הקשורים בשלושת האישים הללו, אבל בפועל צפצף פרופ' נאמן על כללי האתיקה הבסיסיים לאורך כל תקופת כהונתו. הבטחות לחוד ומציאות לחוד.

דוגמה מוחשית לכך אירעה בכינוס שנערך באילת בשעתו מטעם הלשכה הארצית של עורכי הדין, אז נאמן לא נמנע מלתקוף את היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז בגין דברים שאמר בגנותו של ליברמן. מזוז אמר למעשה את מה שחושבים רבים וטובים: "במדינה מתוקנת לא היה ליברמן החשוד בביצוע עבירות פליליות חמורות מכהן כשר בממשלה". התברר שמבחינתו של שר המשפטים יכול בהחלט לקוחו לשעבר לכהן כשר בממשלה.

אולי זו הייתה הסיבה שפרופ' נאמן, שכיהן בממשלה כיו"ר ועדת השרים לתחיקה, שאמורה הייתה לטפל בנושא האתיקה של השרים, התנגד לבקשתו של מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס שדרש שמשרדו יקבע את כללי האתיקה.

השבוע פנתה אומ"ץ אל שרת המשפטים החדשה ציפי לבני שקיבלה בעבר את אות המופת של התנועה בעניין זה כדלקמן:
"תנועת אומ"ץ טיפלה בשנים האחרונות בנושא קביעת כללי אתיקה מחייבים לשרי הממשלה. בהקשר לכך שיתפנו פעולה גם עם מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס, מיכה לינדנשטראוס, שטען כי משרדו חייב לפרסם את הכללים הללו, אך נענה בשלילה ע"י שר המשפטים לשעבר, פרופ' יעקב נאמן, שטען כי ועדת השרים בראשותו תטפל בנושא זה.

למרבה הצער, עד כה לא יצא הדבר לפועל ובעקבות זאת קיימת מגמה אצל כמה חברי כנסת להגיש עתירה בנדון.

אנו פונים אלייך בבקשה לבחון את הנושא מחדש ואין לנו ספק שתגיעי למסקנה הבלתי נמנעת שיש לטפל בדחיפות בנושא זה.

אנו סומכים ובטוחים שרגישותך לנושאים של אתיקה ומנהל תקין תביא לכך שהנושא יטופל על ידך בהקדם".
סיירת מפתח בכנסת 
דומה ששורש כל הרעה החל כאשר ליברמן החליט להשתלט על שלטון החוק בעת הקמת הממשלה הקודמת של נתניהו וכפה עליו למנות אישים מטעמו לתפקידי מפתח מרכזיים בתחום אכיפת החוק. המינוי הראשון היה של פרופ' נאמן לשר המשפטים כאשר התרגיל היה, כנראה, שהוא אשר ימנה את היועץ המשפטי לממשלה כפי שאמנם היה בפועל.

ליברמן לא הסתפק בכך וטרח למנות את סגן המפכ"ל לשעבר יצחק אהרונוביץ', שהפך לפעיל בישראל ביתנו, כשר לביטחון פנים הממונה על המשטרה, ואת המקורב לו, ח"כ דוד רותם, כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט. תאבונו של ליברמן לא פג למרות הדיאטה שכפה על עצמו והוא דרש וקיבל מקום בוועדה לבחירת שופטים.

דומה ששורש הרע צמח כגידול פרא לפני כארבע שנים ערב הקמתה של הקואליציה הקודמת, כאשר ליברמן תבע באורח אולטימטיבי בעזות מצח מראש הממשלה המיועד נתניהו להפקיד בידיו את המינויים בתחום המשפטי. תנועת אומ"ץ התריעה על מצב בלתי נסבל שבו חשוד עיקרי ממנה לתפקידי מפתח בתחום זה אישים שיש לו זיקה אישית או פוליטית אליהם, אך נתניהו העדיף להתעלם מפנייתנו.

זאת ועוד: כמה חברי כנסת מהליכוד ומישראל ביתנו הפכו למרבה הבושה לסיירת שפועלת בגלוי ובסתר לקעקע את שלטון החוק על-ידי סירוסו של בית המשפט העליון ואת הדמוקרטיה במדינה באמצעות סתימת פיות.

כתובת האזהרה מפני המתקפה הצפויה על מערכת המשפט והתחיקה האנטי-דמוקרטית המואצת הייתה כתובה באותיות ענק על קירותיו של משכן הכנסת, אך למרבה הצער לא הייתה התארגנות ראויה של שומרי חומות שלטון החוק שעמדו מנגד. אבל מי ששמר יותר מכל על זכות השתיקה היה שר המשפטים, שלא אמר מילה נגד נבחרי הציבור שקמים על שלטון החוק ועל הדמוקרטיה; קולו של נאמן לא נשמע נגד החוקים הדרקוניים הללו.

צביעות מולדת או נרכשת? 
קשה לדעת אם הצביעות היא תכונה מולדת אצל שר המשפטים פרופ' נאמן או שהוא רכש אותה במהלך פעילותו המקצועית או שירותו הציבורי. תכונה זו באה לידי ביטוי מוחשי, בין היתר, בניסיונותיו הבלתי נלאים של פרופ' נאמן לחלץ את אהוד אולמרט, חברו הקרוב, לקוחו לשעבר ושכן של בתו מהביצות העברייניות שבהן הוא שקע.

לראשונה עשה זאת פרופ' נאמן בשנת 1997, כאשר אולמרט הועמד לדין פלילי בגין חלקו בזיוף חשבוניות מס ובדיווח כוזב לרשויות המס כאשר כיהן כגזבר הליכוד במטה הבחירות של הליכוד. פרופ' נאמן נצמד אל הגזבר השני של הליכוד, מנחם עצמון, שהורשע קודם לכן באותן עבירות, משך אותו בלשונו ואחר-כך שימש עד הגנה במשפט של אולמרט שזוכה בנסיבות מוזרות.

נאמן לא הסתפק בכך והעיד גם במשפטו הפלילי של אולמרט שבו הואשם בקבלת עשרות אלפי דולרים במזומן מאיש העסקים היהודי-אמריקני מוריס טלנסקי. עדות שנועדה להכשיר תרומות לא חוקיות לכאורה שקיבל אולמרט מטלנסקי לא הפריעה כלל לפרופ' נאמן, וגם העובדה שהוא מעיד במשפטו של חברו העבריין הסדרתי אולמרט בעת ובעונה אחת ומכהן כשר משפטים גם כן לא הפריעה לנאמן.

אחרי פרישתו של נאמן מתפקידו כשר המשפטים הוא התראיין באחד העיתונים וסיפר, בין השאר, כיצד עלה בידו בעזרת תחמון לדאוג לכך שדווקא וינשטיין הסניגור הכרוני ישמש כתובע כללי של המדינה ולמעשה האיש שיש ממנו ציפיות שיחלץ מהבוץ שרים סוררים.

האם היה זה מקרי שוינשטיין החליט שלא להעמיד לדין את שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן בתיק העיקרי שבו ייחסה לו טיוטת כתב האישום עבירות פליליות חמורות? שאלה זו תעמוד בקרוב למבחן הבג"ץ בעקבות עתירה שאומ"ץ הגישה באמצעות עו"ד גלעד ברנע נגד החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה.

רק תמימים לא הבינו מדוע נאמן משבח ומרומם בראיון בתקשורת את היועץ המשפטי הנרפה והחלש שהוריד את התפקיד המשפטי המרכזי במדינה לשפל שלא היה כמותו.

נאמן מונה לתפקידו כשר המשפטים ביוזמתו של לקוחו לשעבר, שר החוץ ליברמן, בממשלתו השנייה של ראש הממשלה נתניהו, שהוא ידיד אישי של נאמן ובעבר קיבל ממנו, כאמור, יעוץ משפטי. שר משפטים אחר בעל אינטגריטי היה דורש מוינשטיין לפרוש מתפקידו אחרי שורה של מחדלים בתפקידו ובעיקר נוכח הגשת כתב אישום פלילי נגד רעייתו אביבה בגין העסקת עובד זר.

אפילוג 
בראיון התקשורתי נשאל שר המשפטים לשעבר על פרקליט המדינה משה לדור. פרופ' נאמן התחמק מתשובה ואמר: "הוא מסיים את תפקידו". יש לי יסוד להניח שנאמן כועס על לדור, על שהחליט להגיש שלושה כתבי אישום נגד חברו אולמרט וטרח שהפרקליטות תגיש ערעור לבית המשפט העליון על שני זיכוייו המפוקפקים. האם זו הסיבה ששר המשפטים שמר על זכות השתיקה כאשר אמנון דנקנר חברו המנוח של אולמרט הציע ללדור לשלוח יד בנפשו?

דבר אחד ברור מעל לכל ספק: פרקליט המדינה לדור ייזכר כמי ששילם מחיר אישי יקר במאבקו הבלתי נלאה נגד השחיתות השלטונית. שר המשפטים פרופ' נאמן יתויק כמי שניסה להגן על השחיתות השלטונית בכל מחיר. יחי ההבדל הגדול.



      
 

הוספת תגובה חדשה
שם

עד 250 תווים
תגובה
קוד
תגובות
  • שושפרי
    21/04/2013 13:51:13
    נאמן ,האמור לשמור על אכיפת החוק,
    איפשר לדרעי להיות חבר כנסת במניין
    למרות שהורשע בפלילים.בושה לנאמן
    שהיה שר משפטים .
    נאמן לא ישר דרך לא ראוי ...
  • שי גור אריה
    21/04/2013 11:10:51
    אריה ידידי כל מילה בסלע מי היה מאמין שאשמח כל כך למינויה של ציפי לתפקיד שבוע נפלא
  • כהן ישראל
    21/04/2013 05:57:33
    מר אבנרי - מה שנותר הוא לאחל לך שבחים !כל אזרחי ישראל סולדים מהתנהלות מושחתת של מערכת המשפט,ככל שיקום גוף עם שינים - ולא רק פה - כן ייטב !
  • אמיר
    20/04/2013 21:28:26
    גם לא הקדנציה הראשונה שלו אינה לתפארת מדינת ישראל
  • רני
    20/04/2013 19:43:45
    איש יקר המשך בעבודתך הברוכה על כל נחש שרוצצת את ראשו תבורך
  • זמירה הכט
    20/04/2013 18:25:37
    כאשר יעקב נאמן מדבר, אני רואה בפניו את עקמימות יושרתו. בעיניי זה אדם שפיו וליבו אינם שווים. דומה מאוד לביביהו, שבודאי לא היה מודאג מתיפקודו של שר המשפ
  • אוריאל
    20/04/2013 18:20:20
    עכשיו ההוכחה על שרת המישפטים חדשה. נראה איך תתנהל, ומה תנסה לקדם. ואם תעשה משהו בכלל...
  • עובר אורח
    20/04/2013 13:23:19
    ברוך שפטרנו כדברי הכותב הנאמנים ומדוייקית: ברוך שפטרנו מנוכחותו של זה - חלקלק וחמקמק כשרץ שאינו טוב באחיזתו - אבל טעים לחיכם של רבים לאחר בישול בקדרת מים רותחים.
  • ד"ר יעקב ניר
    20/04/2013 11:42:41
    נאמן נאמן לנאמניו, וכמו שנאמר: "מכל נאמני נשכרתי... ויצאתי בשלום מכל האשמות - השחיתות" א. אולמרט וא. ליברמן ( "ההתחמקות המוצלחת מהחוק" בהוצ'' עם מושחת)
  • יהודה דרורי
    20/04/2013 11:20:50
    הוא מנע מהמדינה 30 מיליארד שכחת לחלוטין לציין כיצד, כיו"ר ועדת השרים לחקיקה,פעל להכשיל את כל הצעות החוק שנועדו לזהות כספים רדומים במוסדות הפיננסיים (אותם מייצג כמובן משרד עורכי הדין של הרצוג-פוקס-נאמן
  • חבר חבר
    20/04/2013 10:15:24
    תאר לעצמך על כל הידוע לך, כתבת. זה חלק קטן כמו שהאין\הריק, גדול מהקיים\היש. הדבר החשוב ביותר בכתבה הוא גילוי קצה הקרחון. כרגיל שאפו גדול!!!
  • אופיר
    19/04/2013 19:29:55
    ישר כוח!
  • אמיר חרמוני
    19/04/2013 18:01:32
    אריה היקר, חבל שאתה מקלקל לנו את השבת עם מאמרים מאירי עיניים ומלאים בתוכן לעוס היטב.
  • עובר אורח
    19/04/2013 17:57:41
    כל מי שעושה צדק אתנו מגיעה לו לברכה מיוחדת על שחשף את ראש הנחש של נאמן. זה ראש שראוי ככתוב לרוצצו.
  • צביקה שחם
    19/04/2013 15:07:27
    אריה, תאור מאיר עיניים (למי שלא מבין זאת כול הזמן) חובה להמשיך ללא לאות במאבק לניקוי מאורות השלטון
  • דוד גרינפילד
    19/04/2013 15:06:20
    למעט במדינתינו הקדושה /בכל עולם המערבי צדק ומשפט לא מחוברים
  • נטלי חפץ
    19/04/2013 15:05:14
    העניין הוא שלציבור אין אמון ברשויות (השופטת, המחוקקת והמבצעת), דבר שהוא הכרחי לדמוקרטיה.
  • ריקה ברקוביץ
    19/04/2013 15:04:27
    אתה צודק- לצערינו התוצרים של בתי המשפט בישראל - מחזקים כל עבריין מושחת, פושע ונוכל.
  • יעקב שביט
    19/04/2013 15:03:00
    כל פעם אומרים אנו ברוך שפטרנו, אז מתי זה כבר יגמר ובאמת יבחרו האנשים הישרים וההגונים ולא פוליטיקאים ברמת הרחוב יבחרו אותם וזאת למטרות אישיות ולא ציבוריות....כי כך אין משפט צדק...אלא בעל המאה הוא בעל הדעה....
  • ישראל חרג
    19/04/2013 15:02:41
    שר המשפטים הגרוע ביותר בתולדות מדינת ישראל ! ואני אומר זאת מידיעה כעובד לשעבר במשרד המשפטים. האיש לא עשה כלום במשך 4 שנים . לשם מה היה צריך את הג''וב הזה ?
  • לאריה אבנרי
    19/04/2013 14:48:28
    הכל נכון מה שכתבת, היכן נתניהו בסיפור הזה? האם הוא לא שותף??
  • בועז שביט
    19/04/2013 14:42:48
    מאמר ענק! כל מילה בסלע! כל הכבוד לאריה אבנרי על אומץ ליבו להעמיד מראה כה נכונה וברורה מול הציבור. ישר כוח לאריה אבנרי!!!
    עיצוב: סטודיו נעמה