מצעד השחיתות (176)  |  

השנה החולפת חשפה פעם נוספת ובמלוא העוצמה את השחיתות השלטונית ואת העובדה המצערת שהבושה נעלמה מקרבם של עברייני הצווארון הלבן, הכחול והשחור  שחיתות בישראל - סיכום שנה

                                                              ▪  ▪  ▪
פרקליט המדינה החדש שי ניצן הציג השבוע בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין את ה"אני מאמין" שלו לגבי דרכי אכיפת החוק במדינה, שמהן השתמע שנפתח עידן חדש שבו לא תהיה יותר אכיפה סלקטיבית. ניצן אמר בהקשר לכך: "לא ייתכן שיהיו במדינה אזורים, מגזרים שונים, משפחות, חמולות שבהם לא מתבצעת אכיפת חוק".

משום מה, דיבר פרקליט המדינה רק על אוכלוסיות וקבוצות והתעלם מתופעה פסולה שמצביעה על כך שמצויים עדיין במדינה אנשים בעלי-שם, בתחומים שונים, שהם מעל החוק או שאכיפת החוק לגביהם מקרטעת. אומ"ץ תשמח להעמיד לרשותו של ניצן רשימה שמית מעודכנת של "מיוחסי אכיפה" שאינה לתפארת מדינת ישראל.

בכל מקרה, השנה החולפת חשפה פעם נוספת ובמלוא העוצמה את השחיתות השלטונית ואת העובדה המצערת שהבושה שנעלמה אצל עברייני הצווארון הלבן, הכחול והשחור, עדיין לא חזרה, אולי משום שלגביהם החוק מת מצחוק.

המדיניות של מבקר המדינה החדש, השופט בדימוס יוסף שפירא, שהודיע בראשית השנה בפומבי כי המשרד לא ימשיך לשים את הדגש בפעילות השוטפת על "רדיפה אחרי מושחתים" היא מתסכלת. אומ"ץ הבהירה למבקר, כי תמשיך לראות במשרד מבקר המדינה גורם מרכזי במאבק נגד השחיתות השלטונית במדינה, ותעביר לביקורתו ולטיפולו פרשות שחיתות חדשות, כפי שנהגנו לאורכה של השנה.

מקבץ לא מלא של שמות הנאשמים, החשודים והמעורבים בפרשות שחיתות גדולות שהסעירו את המדינה בשנה החולפת זועק בעד עצמו:

נשיא וראשי ממשלה 
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה המשיכו השנה בהתנהלות נהנתנית בלתי נלאית על חשבון הקופה הציבורית, שממנה שאבו כספים למטרות פרטיות מובהקות. היועץ המשפטי לממשלה הרופס עדיין מתמהמה בקבלת הכרעה בתיק "ביבי טורס", שבו חשודים בני הזוג נתניהו בביצוע עבירות פליליות במסעות התענוגות שלהם לחו"ל.
  • ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט ניהל השנה קרבות משפטיים בכמה חזיתות. זיכויו המפוקפק השנה בפרשות טלנסקי וראשונטורס ידון בקרוב בבית המשפט העליון בעקבות ערעור שהגישה המדינה. במקביל, מסובך אולמרט בפרשת הולילנד עד צוואר אחרי שהפרקליטות הודיעה השבוע במפורש בסיכומים שהגישה לבית המשפט, כי אולמרט קיבל שוחד. מצבו של אולמרט קשה גם לאור העובדה שבפרשת שחיתות אחרת שנוגעת להענקת הטבות מהקופה הציבורית של מרכז ההשקעות לאנשי עסקים שהוא חפץ ביקרם הוא הורשע ונדון למאסר על תנאי. הדעת נותנת שגם בפרשה זו אולמרט לא עשה זאת לשם שמיים.
הולילנד, הרפז והבנים-של 
  • פרשת הולילנד, שנחשבת אחת מפרשות השחיתות הגדולות בתולדות המדינה, הולידה משפט מתוקשר שבמרכזו עמד עד המדינה שמואל דכנר, שנפח את נשמתו בבית המשפט. על רשימת הנאשמים בקבלת שוחד, בנוסף לאולמרט, נמנים שולה זקן - אשת אמונו ומנהלת לשכותיו של אולמרט, אורי לופוליאנסקי - שירש את אולמרט בתפקיד ראש העיר ירושלים, אורי שטרית - לשעבר מהנדס עיריית ירושלים, יעקב אפרתי - לשעבר מנהל מינהל מקרקעי ישראל וסגן ראש עיריית ירושלים - אליעזר שמחיוף. העבירות העיקריות בכתב האישום הן לקיחת שוחד ומתן שוחד, הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס. כתב האישום כולל, בין היתר, את הנאשמים הבאים כנותני השוחד - הלל צ'רני - יזם פרויקט הולילנד, אביגדור קלנר - ממקימיה של חברת הולילנד פארק, מאיר רבין - שהיה עוזרו האישי של עד המדינה ודני דנקנר - יו"ר חברת תעשיות מלח, ששימש במקביל גם כסגן יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים.
  • פרשת הרפז שפרצה השנה במלוא עוצמתה, נחקרת בימים אלה על-ידי המשטרה, אחרי שהפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, הודיע ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, כי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) שערכה בדיקה מוקדמת בפרשה זו, גילתה ממצאים חמורים שמהם עלו חשדות לביצוע מעשים פליליים חמורים בלשכת הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ובלשכת שר הביטחון לשעבר אהוד ברק.
  • עמרי וגלעד שרון, בניו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, נחלצו בעור שיניהם מפרשת שחיתות נוספת של קבלת שוחד בסך 4.5 מיליון דולר מאיל ההון היהודי-אוסטרי מרטין שלאף, בגלל הנחות תמוהות שהעניקה להם מערכת אכיפת החוק. מרטין שלאף נמנע מלבוא לישראל בשנים האחרונות כפי שעשה בעבר, מחשש שייחקר בפרשות שוחד שהוא העניק על-פי החשד לשורה של אישים ישראלים, ביניהם אביגדור ליברמן, אהוד ברק, אלי לנדאו ואחרים.
צדיק-כביכול, שופט-לשעבר וכמעט-נגיד 
  • שר החוץ אביגדור ליברמן יצא צדיק-כביכול אחרי חקירה ממושכת שנמשכה למעלה מתריסר שנים, בגלל התנהלותו הבעייתית של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. בג"ץ דחה עתירה שהגישה אומ"ץ נגד היועץ בגין אי-הגשת כתב אישום נגד ליברמן, שבו הוא הואשם על-פי טיוטת כתב האישום בשורה של עבירות חמורות. נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, העיר במהלך הדיון בעתירה, שיועץ משפטי אחר היה מקבל אולי הכרעה אחרת. הזיכוי התמוה של ליברמן בתיק הקטן שהוגש ברשלנות רבה על-ידי היועץ והפרקליטות, מעורר דאגה. החלטתו של היועץ שלא לערער על הזיכוי הגבירה את המבוכה.
  • השופט לשעבר דן כהן החל לרצות עונש מאסר של שש שנים בגין קבלת שוחד בסך 3 מיליון דולר בחברת סימנס, בתקופה שבה כיהן דירקטור בחברת החשמל ויו"ר ועדת המכרזים. יו"ר דירקטוריון החברה באותה עת היה אלי לנדאו, חשוד סדרתי ערמומי ומתוחכם בקבלת שוחד בתפקידיו הציבוריים השונים, כולל בחברת החשמל. למרבה הצער, לא חקרה המשטרה כנדרש את זהותם של בעלי התפקידים הנוספים בחברת החשמל וברכבת ישראל, שקיבלו שוחד בסכום של 20 מיליון דולר ששילמה חברת סימנס.
  • הניסיון למנות את נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' יעקב פרנקל לכהונה נוספת נכשל, אחרי שנחשף כי פרנקל עבר בשעתו עבירה אתית חמורה בחו"ל.
רבנים ויו"ר מעושרת 
  • הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב יונה מצגר, בעל קופת שרצים עמוסה, נעצר השנה לכמה ימים כחשוד בקבלת שוחד. עוזרו הקרוב ישמש עד מדינה נגדו.
  • הרב יאשיהו פינטו, המוכר בכינויו "הרנטגן", שמחלק את זמנו בין אשדוד לניו-יורק, נחקר כחשוד במתן שוחד לקצין משטרה בכיר.
  • יו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק, שמנהלת בחודשים האחרונים מסע שכנוע אגרסיבי בגיוס תמיכה לבחירתה לנשיאת המדינה, נחשפה באיחור כבעלת הון שהתעשרה במהלך שירותה הציבורי ממקורות עלומים.
איש משטרה וראשי ערים 
  • מפקד מחוז ירושלים לשעבר ניצב בדימוס ניסו שחם, שהתפטר מתפקידו, עומד לדין פלילי על הטרדות מיניות והפרת אמונים. שורה של קציני משטרה בכירים חוששים בימים אלה מפתיחת תיבת פנדורה שתחשוף נורמות התנהגות מוסריות לקויות במשטרה.
  • החל משפטו של ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר, המואשם בקבלת שוחד ובהלבנת הון. בר, לשעבר מפקד משמר הגבול וראש אגף מבצעים במשטרה, נחשד בביצוע עבירות פליליות נוספות שלא הבשילו לסעיפים נוספים בכתב האישום.
  • השחיתות המוניציפלית גואה ונחשפה במלוא עוצמתה בעקבות הגשת כתבי אישום נגד שלושה ראשי ערים מכהנים - שלומי לחיאני (בת ים), יצחק רוכברגר (רמת השרון) ושמעון גפסו (נצרת עילית). שורה של ראשי ערים ורשויות נוספים נחקרו כחשודים בביצוע עבירות פליליות. העבירות שיוחסו למרבית הנאשמים והחשודים הן קבלת טובות הנאה, מרמה והפרת אמונים. למרבה הבושה, נבחרו מחדש ראשי הערים בעלי כתבי האישום - דבר שמעיד על האטימות של רוב אזרחי המדינה לשחיתות הציבורית. ראש עיריית פתח תקוה שנחשד בביצוע עבירות פליליות חמורות לא הועמד לדין בגלל מצבו הרפואי. איציק אוחיון התפטר מתפקידו כשנה לפני מועד הבחירות.
חובל, דנקנר ואילי הון 
  • האחראי על הפיקוח העירוני לשעבר בעיריית תל אביב, שוטה חובל, יצא בשן ועין כאשר נפסקו לו שישה חודשי עבודות שירות עבור עבירות פליליות שהוא ביצע במהלך שירותו הציבורי. משום מה, לא נתן בית המשפט משקל לעובדה שחובל התעשר במהלך שירותו הציבורי ובמקביל הוא קיים קשרים קבועים עם גורמים פליליים בעיר.
  • יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, שהורשע בעבירות של מרמה והפרת אמונים שביצע במהלך פעילותו הבנקאית, נדון לשנת מאסר.
  • יו"ר דירקטוריון חברת אי.די.בי, נוחי דנקנר, שעומד להפסיד כנראה את השליטה בחברת האחזקות הגדולה במדינה, עלול לעמוד לדין בקרוב באשמת ביצוע עבירות בשוק ההון אחרי שרשות ניירות ערך חקרה פרשה של חשד לסחר בלתי חוקי בניירות הערך של חברת אי.די.בי.
  • רשות המיסים הודיעה על כוונתה להגיש כתב אישום נגד איל ההון האשדודי, ג'קי בן-זקן, באשמת הרצת מניות בחברת מנופים פיננסיים שהוא אחד מבעליה.
רופאים, וסרמן, מזרחי ווינשטיין 
  • כמה רופאים בכירים בבית החולים איכילוב בתל אביב נחשפו במצלמה נסתרת כשהם דורשים ממשפחותיהם של חולים סכומי עתק במטבע זר עבור ביצוע ניתוחים דחופים.
  • יו"ר הסתדרות המורים יוסי וסרמן עשה בחודשים האחרונים מאמצים בלתי נלאים לסלק מהארגון את ראש האופוזיציה גילה קליין, אחרי שהגישה תלונה נגדו למשטרה בחשד שביצע שורה של מעשים פליליים במהלך תפקידו הציבורי.
  • בעקבות החלטת פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) להגיש נגד שאול מזרחי, מנכ"ל החברה למשק וכלכלה, כתב אישום בגין קבלת שוחד, פנתה אומ"ץ אל יו"ר המרכז לשלטון מקומי שלמה בוחבוט בדרישה להשעות את מזרחי מעבודתו לאלתר עד שיסתיימו ההליכים המשפטיים בעניינו.
  • אביבה וינשטיין, רעייתו של היועץ המשפטי לממשלה, הועמדה לדין על העסקת עובד זר בבית המשפחה. הסיכוי שבעלה לא ידע על כך הוא אפסי. במדינה מתוקנת שבה יש נורמות של קבלת אחריות, היה וינשטיין עומד לדין או מתפטר. לא אצלנו.
כמה מילים לסיום 
חושף השחיתות הוותיק רפי רותם המשיך למחות השנה מעל כל במה ובאמצעות כלי תקשורת, על כך שמערכת אכיפת החוק לא מילאה כראוי את תפקידה כאשר לא השכילה להעמיד לדין עד כה שורה של עבריינים ברשות המיסים ובמכס, שמחוברים עד היום לארגוני פשיעה, ועשה מאמצים בלתי נלאים כדי שמבקר המדינה החדש, השופט בדימוס יוסף שפירא, ייכנס לעובי הקורה.

לקראת סוף השנה פרסמה שבי"ל, הסניף הישראלי של ארגון השקיפות הבינלאומי, את הדוח השנתי על מצב השחיתות בקרב עשרות מדינות בעולם. למרבה ההפתעה, חל השנה שיפור, והדירוג של ישראל כמדינה בעל רמת שחיתות גבוהה צנח קמעה - דבר המעיד על כך שאכיפת החוק במדינה עשתה את שלה ואנחנו כבר במקום טוב באמצע.

המציאות היא כמובן שונה מן הקצה כמפורט לעיל. כחבר ותיק בשבי"ל, אני חוזר וטוען, שדרכי הבדיקה של רמת השחיתות במדינות העולם אינן ישימות לגבי ישראל, שבה יש עדיין דרכי מילוט של זיכויים שנויים במחלוקת, עסקות טיעון והנחות תמוהות באי-הגשת כתבי אישום ובסגירה סיטונית של תיקי חקירה תחת הכותרת ההזויה: "אין עניין לציבור". לתופעות אלה אין אח ורע וגיס ובת-דודה באף מדינה אחרת בעולם.

יש רק לקוות שהיו"ר החדש של שבי"ל, מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שנכנס השבוע לתפקידו, ימצא דרכים כדי שהדוח לגבי ישראל יהיה מדויק יותר וישקף את המציאות הלכה למעשה. אומ"ץ כבר הודיעה ללינדנשטראוס כי תשמח לשתף פעולה עם שבי"ל בתחומים חופפים לאג'נדה של שתי התנועות. בראש הרשימה מופיע, כמובן, הסעיף "ביעור השחיתות הציבורית".



      
 

הוספת תגובה חדשה
שם

עד 250 תווים
תגובה
קוד
תגובות
  • משה מבורך
    20/09/2014 01:19:08
    https://m.facebook.com/profile.php?id=450802425059990
  • מרדכי
    05/01/2014 19:37:36
    לאריה שבוע טוב ויישר כח!
  • מוקה קריגר
    05/01/2014 12:06:01
    טוב שיש בינינו אנשים מסוגך שלא נותנים לנו ולאחרים לשכוח כי השחיחות האישית והשלטונית טרם נעלמה ונמוגה והמשך המאבק המתיש עוד לפנינו.
    חזק ואמץ!
  • ד"ר יעקב ניר
    04/01/2014 23:05:42
    אריה!
    נראה לי כי הרבה יותר קל יהיה להכין רשימת אלה שאינם מושחתים, רשימה שללא ספק תהא קצרה בהרבה...
    שלך
    יענקלה באוקספורד
  • גילה ק.
    04/01/2014 21:14:08
    תבורך
  • ק.ש
    04/01/2014 18:27:22
    לצערנו המצעד הזה גדל כל שנה...
    והציבור למד לחיות ולקבל את המושחתים, כי מלחמת הקיום שלו סוחטת ממנו את כל האנרגיה.
    טוב שיש לפחות שומר אחד בכרם...אריה אבנרי...
  • מאיר פלבסקי
    04/01/2014 16:38:26
    רשימה מכובדת אבל מי כמוך יודע שהיא רק חלקית. על כל עבריין חשוד יש כמה וכמה שלא עלו ברשת. אהבתי את 20 מיליון הדולר של "סימנס", אסור לעזוב את זה. אריה, יישר כח!
  • ורק אלשיך לא נחקרה!
    04/01/2014 15:46:35
    עלות ייצור המזון בישראל זולה מארה"ב ומאירופה. בישראל עלות שכר העבודה פחות מחצית ממדינות אלו כמו כן בישראל מחיר החשמל זול יותר . מאזני חברות המזון בישראל מראות רווחים בדומה לעולם . אך בישראל מחירי המזון לצרכן פי שניים עד שלושה
  • אמיר חרמוני
    04/01/2014 09:55:40
    ראשית כרגיל - האריה חד כתער ומלא בידע ופרטים.
    השבוע הופיע בטלויזיה ירון זליכה וטען טענה, שהשחיתות הפסיבית - של מי שאינו פועל מקבל החלטות כחוק, גדולה על זו האקטיבית - חומר למחשבה !!!!!
  • אילנה עמרמי ירימי
    04/01/2014 08:47:30
    אריה יקר, מאחלת לך בריאות ואורך ימים, כי עיסוקיך בנחישות וללא "הנחות" בחשיפת שחיתויות ומיגורן חשובים לנו כמדינה הנאבקת על חייה שלא יכולה להרשות לעצמה מושחתים בקרבה.. יישר כח ואם לא היית , היינו צריכים להמציא אותך. תודה!!!
  • ישראל חר"ג
    04/01/2014 08:09:57
    יוהכי גרועה זו השחיתות הממוסדת שאינה מסתיימת ורק מתגברת עם השנים והכוונה לתשלומי שכר עתק במערכת הציבורית, תשלומי שכר ופנסיה במערכת הציבורית/ממשלתית, יציאה לפנסיה תקציבית ע"ח הציבור בגילאים צעירים והסאוב במערכת הממשלתית
  • מוטי בר-נס
    04/01/2014 07:22:39
    במשרד התחבורה יושבים פקידים שבמקום לפעול לטובת אזרחי המדינה פועלים לטובת מונופולין יבואני הרכב.
    רשות המיסים, שר התחבורה, מנהל רשות ההגבלים העסקיים והרשות להגנת הצרכן בוגדים בתפקידם או שהם מושחתים כשהם תומכים ביבואני הרכב.
    אני ממשיך בעתירות נגדם
  • כהן ישראל ,
    04/01/2014 06:52:23
    מפאת ממדי המגיפה ששמה שחיתות,,,,
    לצערי הרב - לא יהיה ניתן לתקן - ואו למגר
    תופעה זו !!!
    יש בידי ראיות ועובדות,לשחיתות שלטונית !!
    פנו אלי - ת,ד,31 חדרה ,
  • עוזי רביב
    03/01/2014 22:46:03
    אני מקווה שיש לפחות צדיק אחד בסדום, אחרת חורבנה צפוי.
    מבלי להצדיק את הרופאים הבכירים אני רוצה להזכיר שמדובר ב"תיירי מרפא" ולא חולים מקומיים. הרופאים חשבו שלא יזיק אם ייקחו נתח מהסכום שהתיירים משלמים ל"איכילוב". זה מעיד על בלגן שבנושא זה בבית-החולים.
  • ד"ר מאיר מונסליזה
    03/01/2014 22:06:55
    כסף,כבוד וכח זה מה שפוליטיקאים ופוליטיקאיות מחפשים והקהל מעניק להם.
  • זמירה רינגר
    03/01/2014 21:38:54
    חלקם הארי שקועים עד צוואר במדמנת השחיתות! החל בנשיא הצבוע פרס שמצקצק בהתחסדות, כשנמסר לידיו הדו״ח על מספרם ההולך וגדל של ילדי ישראל הרעבים וממשיך ביתר שאת ״לכלות״ את החיים הטובים כאילו אין לו מחר. וכלה בשאר, ראש הממשלה ואשתו בובולינה ושאר מושחתים ומושחתות מנוולים. אני מעדיפה על פניהם את כנופיות העולם התחתון, שם, לפחות, הם לא מנסים להעמיד פנים שהם נמנים על שמנא וסלתא פושעים בתחפושת!!!
  • גליה
    03/01/2014 21:37:48
    כמו תמיד, אריה חד כתער!
  • אביגדור זיידמן
    03/01/2014 21:37:18
    בקיצור- בישראל אין רק מושחתים. ישראל מושחתת
  • שמחה ניר, עו"ד
    03/01/2014 19:40:35
    http://www.quimka.net/a8554-%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%AA-%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93-%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8-%D7%9C%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%99%D7%90
  • שמחה ניר, עו"ד
    03/01/2014 19:40:02
    ראו גם גישה אחרת לנושא הזה, כוללת גם התייחסות לבג"ץ של אומ"ץ באותה הפרשה:
  • גילה
    03/01/2014 16:00:44
    מקווה שבשנה הבאה נוכל לשאול "מה נשתנה?" ונקבל תשובה חיובית יותר מהשנה...
  • חושם
    03/01/2014 15:05:38
    חלם וחכמיה מושחתים
  • ע. בן-יוסף
    03/01/2014 14:13:18
    רשימה זו שהיא חלקית - קשה לעיכול. המלחמה הנחושה בשחיתות הציבורית נעשית בסיוע אומ"ץ ואישים מסוגו של אבנרי. השנה החדשה תהיה קשה לא פחות מזו שיצאה. יש לחזק את הלוחמים למען חברה פחות נגועה.
    עיצוב: סטודיו נעמה